Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Énektanítás II. - tanítási módszerem példával

"Az egyéni órák jelentősége a hangképzésben és annak tanítási módszerei"

Egyetemi dolgozati témámból egy részlet. (A személy nevét nem fedem fel.)

Egy hallgatómat emelném ki a színjátszó körből.

Júlianna, 47 éves nő, már 2 felnőtt fiú édesanyja, betegápolóként dolgozik. A színdarab egyik főszerepét, Cecíliát játszotta, mely Honty Hanna által vált rendkívül híressé. (Kimondottan a nem oly fiatal primadonna személyére írták a filmváltozatban a szerepet)

Júlianna sohasem énekelt, játszott a színpadon. Egy extrovertált személyiségről van szó, aki imád énekelni, táncolni és általában a társaság középpontja. Azonban a szóló énekléstől félt. Nem voltak jó hangi adottságai, sokszor intonálási hibával, kicsi hangterjedelemmel. Hangfaja: mezzo.

  1. Ismerkedés – Célok – Légzés – Skálagyakorlatok

Az első énekóra ismerkedéssel kezdődött. Beszéltünk a célokról, a színdarab színreviteléről. Rendelkezésünkre 6 hónap állt, ami bizony nem mondható soknak.

Minden órán elmaradhatatlan a helyes légzésgyakorlat és ennek gyakorlása otthon, napi rendszerességgel.

  • A skálagyakorlatok kidolgozása egyénre szabottan, hogy a meglévő rossz és helytelen hangindítást, hangképzést megszüntessük és tudatosan megtanuljuk a helyes hangindítást, hangképzést. (A rezonáns üregek megtalálása – zümmögő gyakorlatok. Skálagyakorlatok. Először felső hangindítással, idővel alsó hangindítással, legato-, staccato gyakorlatok, hangterjedelem bővítése felfelé, lefelé, lágy szájpad nyitása, lazító gyakorlatok.)
  1. Az énekórák feltétele a nyitottság. Ezáltal tudunk közösen, együtt dolgozni és haladni. Az énekóra első néhány perceiben beszélgetünk, ráhangolódunk az órára, kizárjuk a külső hatásokat, ingereket, itt nincsen a napi rutin. A légző gyakorlatok ehhez is hozzásegítenek. A test lenyugszik, az izomzat lazul, ezáltal az arc, a nyelv izmai is. Érzelmileg is ráhangolódunk az énekléshez.
  1. Dicséret.

Az énekórán mindig az egyén képességeiből indulok ki. Önmagához mérten várom a javulást. A dicséret sohasem hiányozhat az óráról. Olyan nincs, hogy ne történne javulás, változás. Ha valami jól sikerül, mindig dicsérek. Kérem még néhányszor a jót, hogy rögzítsük a helyes érzeteket.

  1. A helyes hangképzés szemléltetése. Minden esetben mutattam az órán Juliannának, hogy a hallja a különbséget, jó és rossz között. 90 %-ban a hallgató utánoz, jó, ha tudok mutatni. Ez nem zárja ki a szavak jelentőségét.
  1. Muzikalitás javítása. Zenei készségek fejlesztése.

Nem kottaismerő emberről volt szó. Mivel klasszikus darabot tanultunk, minden növendékem kottát kapott, és megismerkedtünk az alapvető zenei ismeretekkel.

Ezáltal fontosnak tartottam a szerző által is kért zenei motívumok betartását, ívek vezetését, tempók betartását, dinamikai színek érzékeltetését. Az órán, zongorán kísértem növendékeimet, így ez is segítette őket a zenei megfogalmazásban, intonálásban.

  1. A hangképzésen túl folyamatosan dolgoztunk a színdarabban az általa kialakított karakteren. Hol vannak a karakter súlypontjai? Fontos ezeket is szavakkal megfogalmazni.
  1. Kérdés – válasz. Szeretek kérdezni. Érzetekről, érzésekről. A helyes és rossz hangképzésről. Fogalmazza meg!
  1. Alkalmazkodás.

Fontosnak tartom az arany középút betartását. Fontos a fejlődés, de nem lehet minden áron.

Felnőtt emberekről volt szó, mindenkinek munkahelyi nehézségekkel, problémákkal a háttérben, a családi teendők ellátása, ezáltal pillanatnyi érzelmi hangulatok. Érezni, hogy éppen, aznap meddig terhelhető az ember, a lélek.

  1. Az éneklés öröm. Az éneklés szabadság.

Szabaduljunk meg a régóta vitt terhektől is. Szabadon, boldogan, örömtelien kell énekelnünk.

  1. A hang, mint eszköz.

Az érzelmek átvitele a színpadon.

Juliannát is ösztönöztem arra, hogy a saját lelki szűrőjén próbálja érzékeltetni az érzelmeket, a hang hozzá eszköz.

  1. Önbizalom növelése. Erősségre építkezés – Gyengeség „halványítása”

Színpadon és a jó munkához ez elmaradhatatlan. Szeretni önmagunkat és merni megmutatni a lelkünket.

  1. A bemutató után a darab összegzése, értékelése következett. Dicséret jelentősége.

További célok megfogalmazása.

  1. Julianna teljesítményét abszolút sikerként éltem meg. Fantasztikus volt a színpadon, igazi bravúrokat tudott megcsinálni, mind hangban, mind mozgásban. Kiemeltük az erősségét, erre építve tudtunk sikert elérni, és a „hangi” gyengeségeire nem hangsúlyt fektetni, azokon átsiklani, a hangsúlyokat máshová helyezni.