Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Énektanítás I.

Aki szeret énekelni, muzikális és többet érez magában, mint hogy csak otthon dúdoljon, elengedhetetlen az énektanulás, a helyes énektechnika elsajátítása. Lehetsz akár kiváló ösztönös előadó is, igazán művésszé az válhat, aki az ösztöneit tudatosítani tudja. Az énektanulás nagyon összetett dolog. A testünket használjuk, a hangszalagnál csak átmenő a forgalom. A torok soha nem fájhat, nem rekedhetünk le. Ehhez kell a tudatos éneklés, hogy tudjuk mi zajlik le a testünkben. És ennek egyik origója a légzéstechnika, a rezonáns üregek használata.

Hosszú utat jártam be, míg én is a megfelelő énekmesterekhez kerültem, kirándulásokat tettem különböző műfajokban, míg megtaláltam a saját hangomat.

Több, mint 10 éve keresnek meg zenei pályára készülő tehetséges fiatalak, vagy akár énekelni szerető felnőttek, akik szívesen tanulnának énekelni nálam. Szívesen adom át tapasztalataimat. Lakóhelyemen, Tamásiban létrehoztam egy Dalszínházat különböző korosztályoknak, tanítottam egyénileg is, a szomszéd faluban egy amatőr színjátszókörnek segítettem a hangképzésben, színpadi mozgásban-, jelenlétben. Tanítottam a Tamási Alapfokú Művészeti Iskolában magán-éneket, azt is élveztem. Az elmúlt két évben külföldi tartózkodásom alatt is kiváló tanítványaim voltak, akiket énekversenyre készítettem föl nagy sikerrel, de a legfontosabb az volt, hogy a színpadon otthon érezzék magukat, szeressék, azt amit csinálnak és tudjanak szabadon, lelkükből énekelni.

Igyekszem mindenkiből a maximumot kihozni. Több száz fellépésen vagyok túl. Én is sok mindent éltem meg a kezdetektől, amik élénken élnek bennem, így tőlem telhetően igyekszem mindenkihez megtalálni a "kulcsot", hogy hozzásegítsek ahhoz, hogy jó énektechnikával rendelkező előadóvá váljon, akár zenei pályára készülő fiatalokat segítsek a helyes úton. 

 

Az oktatási módszereim az egyéni hangképzésben

(az egyetemi dolgozatomban írt gondolataim, tapasztalataim.

"Az egyéni órák jelentősége a hangképzésben" 2017.)

Igyekszem a részemről fontosnak tartott módszereket összegezni, melyek nélkül nem létezik számomra sikeres, egyéni hangképzés. 

  1. Ismerkedés
  2. Érdeklődés felkeltése
  3. Motiváció és annak fenntartása
  4. Célok megfogalmazása egyénileg és közösen
  5. Heti, rendszeres, egyéni énekórák. Minimum 60 percben. A heti rendszerességgel lehet technikailag fejlődni. (Ehhez elengedhetetlen az otthoni gyakorlás)
  6. Folyamatos, közös, interaktív órák, élénkség fenntartása, koncentrált órák
  7. Az egyéni képességek és az eddigi ismeretek feltárása és arra való építkezés
  8. Megfelelő darabválasztás
  • az anyag részegységre bontása
  • az anyag tematikus felépítése
  1. A légző gyakorlatok, skálagyakorlatok változatossága, egymásra építhetősége
  2. Testtudat növelése. A légzés és a hangképzés elengedhetetlen egysége. A mozgás bevonása az órákba. Teljes egységben gondolkodni. Ezáltal folyamatosan az érzetekre való figyelés elvárása.
  3. Érzetekre figyelni! Énekeseknél is rendkívül fontos. Elengedhetetlen. Ezt folyamatosan tudatosítani a hallgatóban. Ennek fejlettségi szintjétől függ, az önálló, otthoni gyakorlás minősége.
  4. Szemléltető módszer.

Fontosnak tartom, hogy a tanár mutassa meg a helyes és a hibás hangképzést is. A növendék is ennek aktív részese legyen, őt is bevonom ennek menetébe. Érezze ő is a különbséget. Szavakkal folyamatosan megfogalmazni az érzeteket, mindkét részről. Ezt elvárni a hallgatótól is. Idővel a skálagyakorlatokat felvesszük magnetofonnal, hogy otthon is képes legyen a hallgató, önálló gyakorlásra.

  1. Nyitottság
  2. A hallgatók részéről önmagunk megismerése, elfogadása, mely folyamatos belső figyelést, megismerést, kommunikációt igényel
  3. Kérdések megfogalmazása részemről és a hallgató részéről is, mindenképpen válaszra várva. Ne legyen költői!
  4. Rugalmasság
  5. Szabadság
  6. Időnként közös, csapat munkát végezni a teremben, színpadon, ha esetleg csoportról, színjátszó körről van van szó. Éneklés, mozgás, tánc, próza gyakorlatok, részletek kigyakorlása. Kétszemélyes és csoportos jelenetekben, szituációkban az érintés megismerése.
  7. Következtetés, összegzés

Rövidebb és hosszabb időegységekben fontos a visszacsatolás.

Érzelmileg, hangilag, technikailag a folyamatos fejlődés elvárása a növendékhez. (önmagához képest). És ezáltal visszakanyarodtam újból a motiváció fenntartásának fontosságához. Részemről folyamatos feladat, a megújulás.

Ha szeretsz énekelni és kedvet érzel a helyes énektechnika megtanulásához, ha szükséges számodra a helyes hangképzés a beszédben, a színpadon, ha sokszor szerepelsz közönség előtt, de mégis mindig lerekedsz, akkor keress meg, van rá megoldás. 

Ha beleásnád magad a hangképzés világába, ha úgy érzed, a színpad a Te világod, keress bátran, várlak szeretettel, korosztálytól függetlenül. A kor nem érdem, hanem állapot! 

Helyileg megtalálható vagyok:

Tamásiban, Bonyhádon (Tolna megyében) és Erdélyben (Marosvásárhelyen, Segesváron)